Rauno Tirri 3. 3. 2017
MISTÄ HYVYYS JA PAHUUS KUMPUAA
Kaksi
edellistä kirjoitusta blogissani käsittelivät lähinnä raivokäyttäytymistä.
Tässä kirjoituksessani haluan vielä jatkaa aiheen käsittelyä miettimällä hyvän
ja pahan olemusta laajemmin.
Kirjoittamaan
ryhtyessäni jäin pohtimaan sellaisia kysymyksiä kuin, onko leijonauros paha tappaessaan kohtaamansa vieraan naaraan pienet poikaset
saadakseen sen jälkeen naaraan pariutumaan kanssaan, tai onko käärme paha
pistäessään ihmistä jalkaan, samoin tiikeri saalistaessaan ihmisiä.
Ihmisen mittapuun mukaan em. esimerkit
ilmentävät helposti eläinten pahuutta. Ihminen arvottaa eläimet ja kasvitkin
helposti hyviksi ja pahoiksi pelkästään sen mukaan, onko niistä hyötyä vai
haittaa. Usein jäämme ajattelemaan myös vain välitöntä hyötyä, emmekä ota asiaa
huomioon koko eliökunnan kannalta, jonka hyvinvoinnista ihminenkin on
riippuvainen.
Itsekkyys on eliökunnan yleinen
ominaisuus
Jos eläinyksilön
itsekäs lajia säilyttävä toiminta nähdään pahuutena, käsitys on laajennettava koskemaan
koko eliökuntaa. Kysymyksessähän on kaikkien eliöiden, niin bakteerien, kasvien
kuin eläintenkin, ominaisuus toimia ympäristössään mahdollisimman
menestyksekkäästi niiden perintötekijöiden antamien edellytysten mukaan.
Toiminnoissaan ne ovat itsekkäitä eli pyrkivät kaikin mahdollisin keinoin päästä
lisääntymään saadakseen oman geeniperintönsä jatkumaan ja menestymään. Itsekkyys
niissä onkin siis oikeastaan ”geenien itsekkyyttä”.
Kunkin
eliölajin sisällä jokaisen yksilön kelpoisuus joutuu koko ajan ympäristön
testaamaksi niin, että menestymistä ylläpitävät ja sitä edistävät muutokset perimässä
jäävät elämään tulevissa sukupolvissa. Vastaavasti kelpoisuutta huonontavat muutokset
karsiutuvat.
Luonto ei itsessään ole hyvä tai
paha
Voidaan
sanoa, että eliöt pyrkivät toimimaan ympäristössään tarkoituksenmukaisesti. Niissä
itsessään ei siis ole hyvyyttä tai pahuutta, eikä rumuutta tai kauneuttakaan muuten
kuin ihmisen moraali- ja kauneuskäsitysten läpi katsottuna. Laumaeläimillä,
kuten esimerkiksi apinoilla ja susilla, on yhteisöissään myös tiettyjä
käyttäytymissääntöjä, joita yksilöt joutuvat nuoruudesta alkaen opettelemaan. Ihmisen
mittapuun mukaan ne muistuttavat meidän moraalisääntöjämme, joita yhteisön
menestyksen edistämiseksi on ryhdyttävä opettelemaan jo lapsuudesta lähtien.
Perusteeltaan ihmisen tunteet ovat
hyvin samanlaisia kuin muillakin kehittyneimmillä nisäkkäillä
Lemmikki-
ja kotieläimissä voimme helpoimmin nähdä itseemme verrattavia tunteita, kuten kiintymystä,
rakkautta, iloisuutta, rohkeutta, tyytyväisyyttä, kipua, pelkoa, kateutta,
surua, tuskaa ja masennusta, sekä aggressiivisuutta joka voi ilmetä raivona ja
taisteluna. Ainostaan reaktioiden
voimakkuudessa ja vivahteissa on eroa niin eläinlajien kuin saman lajin yksilöidenkin
välillä. Eroja on myös siinä, minkälaisina ja miten voimakkaina tunteet tulevat
näkyviin eri yksilöiden käyttäytymisessä.
Nämä eläinten tunne-elämään ja
käyttäytymiseen liittyvät ominaisuudet leimaamme oman moraalikäsityksemme
mukaan helposti hyviksi tai pahoiksi. Asteikkomme ääripäissä näemme rakkautta
ja vihaa. Kuitenkin pitkäaikaisena vihan tunne näkyy selvästi vain ihmisissä,
joilla se voi johtaa lähes loppumattomaan vihanpitoon, kaunaan, toisten kiusaamiseen
ja kaltoin kohteluun sekä jopa julmaan väkivaltaan ja kostoon.
Kysymyksiä ihmisen pahuudesta
Onko lapsi
paha, kun hän lyö häneltä lelun siepannutta tarhakaveriaan hiekkalapiolla
päähän? Onko teini-ikäinen paha, kun hän kiusattuna purkaa pahaa oloaan koulutovereihinsa
väkivallalla? Onko sotilas paha kun hän tappaa rintamalla vastapuolen
sotilaita, vai onko hän sitä vasta sitten kun hän tuomitsee ilman
oikeudenkäyntiä vangin ammuttavaksi tai tappaa tahallaan siviilejä?
Mielestäni nämä ovat hankalia kysymyksiä,
joihin ihmisten elämäntilanteiden tarkastelullakaan ei ole helppo saada
yksiselitteisiä vastauksia. Niissähän tullaan esimerkiksi kysymykseen siitä,
missä kulkee toisaalta yksilön vastuu ja toisaalta yhteiskunnan järjestelmän
vastuu. Viimeksi mainittu ottaa huomioon enemmän koko yhteisön edun ja voi jopa
uhrata yksilöitä yhteisen hyvän saavuttamiseksi.
Arvioitavaksi
jää myös kysymys siitä, miten yksilöiden kasvuympäristö on vaikuttanut pahaan
tekoon ja miten huumaavat aineet, tavallisuudesta poikkeavat synnynnäiset
ominaisuudet tai psyykkiset poikkeavuudet (esim. psykopatia) ja sairaudet sekä
niiden hoito otetaan huomioon arvioitaessa yksilön pahuutta ja vastuuta pahoista
teoistaan.
Jo varhain keksittiin ottaa avuksi kirjoitettuja
lakeja pahojen tekojen arviointiin
Meissä jokaisessa
on elämänkokemustemme muokkaama oikeustaju oikeasta ja väärästä sekä sen
mukainen käsitys yksilön hyvyydestä ja pahuudesta. Siten pahojen tekojen oikeudenmukaisesta
rankaisemisesta jokaisella on oma mielipiteensä, jonka hän muodostaa katsomalla
asiaa oman historiansa läpi. Tämän ihmiset tajusivat jo muinoin ja alkoivat
laatia erilaisia kirjoitettuja lakeja helpottamaan ja yhdenmukaistamaan pahojen
tekojen arviointia ja niistä määrättäviä rangaistuksia. Lakien avulla yhteisön
etu voitiin turvata paremmin ja tasapuolisemmin. Lakien mukana yleinen kehitys
on useimmilla kansoilla kulkenut, tosin mutkitellen ja vaivalloisesti, yksinvaltiudesta
demokratian suuntaan. Näin yhteisöjen jäsenet ovat päässeet laajemmin
vaikuttamaan siihen, minkälaisia lakeja laaditaan ja miten niitä tulkitaan.
Ihmisen itsekkyys usein näkymätöntä
Oman
perintöaineksen suosiminen ilmenee monella tavalla myös ihmisissä. Tämä näkyy kiintymyksenä
ja rakkautena omaa perhettä kohtaan, mikä laajennettuna tulee näkyviin yleensä
myös sukulaisten suosimisena.
”Itsekäs rakkaus” ilmenee laajemminkin uhrautuvaisuutena
ja auttamisena, jos siitä ajatellaan koituvan jotain kautta hyötyä itselle. Se
näkyy myös etenkin samoja arvoja edistävien ihmisten auttamisena sekä
yhteiskuntarauhaa häiritsevien huono-osaisten avustamisena ja ohjaamisena
parempaan asemaan yhteisössä.
Rakkaus voi olla myös sellaista pyyteetöntä
hyvyyttä, jossa on vaikea huomata lainkaan itsekästä oman edun tavoittelua. Esimerkiksi
tällaista voi nähdä ihmisen spontaanissa hengenpelastustoiminnassa tai vieraisiin
kansakuntiin ulottuvassa hyväntekeväisyydessä, ns. humanitaarisessa avussa,
joissa ihmiset rientävät apuun oman henkensä vaarantaen. Samanlainen hoivaava
rakkaussuhde voi ihmisessä syntyä myös eläinmaailmaa ja koko luontoakin
kohtaan. Tällainen kumpuaa elämää kunnioittavasta asenteesta, joka on
muodostunut muiden ihmisten osoittamasta rakkaudesta ja monien positiivisten kokemusten
yhteisvaikutuksesta. Tämäntapaista epäitsekästä käyttäytymistä, ns. altruismia,
esiintyy myös eläinmaailmassa. Siitä huolimatta uskoisin sellaisen ihmisen
tunteen ja käyttäytymisen perustuvan paljon enemmän otollisen kasvuympäristön
vaikutukseen kuin henkilön biologisiin ominaisuuksiin.
Kieroutunut itsekkyys ilmenee alistamisena
Ihmisen paha itsekkyys tulee näkyviin ennen kaikkea muiden henkisessä
ja fyysisessä alistamisessa. Toisinaan etenkin pari- ja perhesuhteessa sortava
itsekkyys voidaan peittää rakkauden kaapuun, vaikka tosiasiassa on kysymyksessä
omistamisen halusta kumpuava mustasukkaisuus ja vallankäytön tarve.
Alistamisen halu
voi ehkä syntyä ihmisen taipumuksesta hierarkkiseen yhteiskuntajärjestykseen
samaan tapaan kuin muillakin kädellisillä. Kuitenkin parhaimmillaan
hierarkkinen järjestelmä pyrkii siihen, että yhteisön jäsenet tuntisivat sen oikeudenmukaisena
ja tarpeellisena, jolloin se ei tuntuisikaan välttämättä alistamiselta,
vääryydeltä tai pahuudelta. Pikemminkin se ymmärrettäisiin silloin tiettyjen,
yleisesti hyväksyttyjen lakien ja moraalisääntöjen puitteissa tapahtuvaksi kilpailuksi
kunkin yksilön tai ryhmän tyydyttävästä asemasta yhteisössä. Joka tapauksessa siihen pitäisi sisältyä aina
myös huolehtiminen heikoimmista, minkä demokraattinen järjestelmä parhaiten
takaa, etenkin kun siinä otetaan huomioon myös uusien vähemmistöryhmien
hyvinvointi.
Alistamisen monet muodot
Muita
sortava pahuus ilmenee kiusaamisena, vihapuheina sekä fyysisenä alistamisena.
Yksilötasolla se kumpuaa omasta pahanolon tunteesta, jota pyritään helpottamaan
alistamalla ja sortamalla muita. Se näkyy selvästi jo pienissä lapsissa ja se onkin
primitiivisin tapa nostaa omaa itsetuntoaan. Usein ihmiset purkavat pahaa oloaan
myös koti- ja lemmikkieläimiin sekä jopa esineisiin.
Ihmisessä oleva mahdollisuus aggressiivisuuteen
voi monilla jäädä hallitsemattomaksi, jolloin se johtaa helposti erilaisiin
väkivallantekoihin etenkin päihteiden käytön yhteydessä. Ne voivat johtaa
spontaaniin tappavaan raivoreaktioon tai vihanpidosta suunniteltuun murhaan.
Tästä olen kirjoittanut erillisen katsauksen.
Pahimmillaan
pahuus ilmenee aggressioon perustuvissa rikollisjärjestelmissä, jolloin
väkivalta toteutuu suunniteltuina pahoinpitelyinä, murhina sekä terrorismina, valtiollisessa
järjestelmässä jopa hyökkäyssotina. Taustalla rikollisorganisaatioiden jyrkän
hierarkkisissa järjestelmissä on kysymys valtataistelusta, oman ryhmän
menestymisestä, kunniasta sekä väkivaltaisesta kostosta. Sen käyttövoimana on armottomuus ja väkivallalla
ylläpidetty pelko.
Historia on opettanut, että pahuus
kiteytyy huippuunsa valtioterrorismissa
Jopa rikollisjärjestelmien
toimintaa pahempana voidaan pitää ns. valtioterrorismia eli vallanpitäjien
harjoittamaa väkivaltaa omia kansalaisiaan kohtaan. Myös se on hallitsemista
väkivallan synnyttämän pelon avulla. Vallankäyttöön liittyvän urkintasysteemin
avulla kuka tahansa voi joutua tapetuksi tai muun väkivallan kohteeksi.
Pelosta seuraava epäluulo kaikkia, jopa
omaisia, kohtaan sekä raa’an hallintokoneiston soluttautuminen kaikkialle
vaientaa kriittiset puheet ja järjestäytyneet vastatoimet. Tätä tapahtui
etenkin kommunistisissa maissa Stalinin ja mm. Maon aikana sekä Saksassa
Hitlerin ollessa vallassa. Valitettavasti sitä ilmenee edelleenkin eri puolilla
maailmaa.
Tällaista pahuutta voidaan selittää
kieroutuneen, psykopaattisen henkilön pääsyllä jonkin valtion johtoon. Sen
jälkeen tämä diktaattoriksi pyrkivä karismaattinen johtaja lähtee ajamaan
ideologisia tarkoitusperiään muokkaamalla hallinnostaan armottoman ja tehokkaan
väkivaltakoneiston, jota hän hallinnoi ympärilleen keräämänsä uskollisten ja
samanmielisten seuraajien avulla. Samaan aikaan tämä älykäs ja täysin empatiaan
kykenemätön johtaja kiihottaa kansalaisiaan uskomaan häneen turvallisena maan
isänä, joka tulee kukistamaan viholliset ja johtamaan oman kansakunnan lopulliseen
voittoon ja onnellisuuteen. Avukseen hän järjestää laajan propagandakoneiston
levittämään samaa sanomaa.
Aivopesulla voidaan muokata ihmisen
tunne ja arvomaailmaa haluttuun suuntaan
Vaikka
ihmisen tunne- ja arvomaailma on suurimmaksi osaksi kasvuympäristön muovaama, aivot
eivät kuitenkaan lukkiudu lopullisesti muuttumattomiksi aikuistumisen myötä. Tosin
iän karttuessa muutos ei käy enää yhtä helposti, mutta muovautuu helposti
varsinkin jossain uudessa tiiviissä ryhmässä (esim. jengissä, lahkossa yms.) ryhmän
identiteetin ja ajatusmaailman mukaiseksi.
Ihmisen aivojen muovautuvuutta kuvastaa se,
että muutoksia yksilön tai ryhmänkin tunne-elämässä, ajattelussa ja
käyttäytymisessä voidaan saada aikaan melko lyhyessä ajassa käyttämällä apuna ns.
aivopesua.
Jo
maailmansotien aikana aivopesua ruvettiin käyttämään propagandasodassa tai tietojen
saamiseksi sotavangeilta. Myöhemmin sitä
on kohdistettu esimerkiksi siepattuihin vankeihin, joiden koko maailmankatsomus
on aivopesulla saatu muuttumaan täysin vastakkaiseksi. Nykyään aivopesu on myös
”jalostettu” poliittiseksi propagandaksi, joka kohdistetaan niin oman maan kuin
vieraiden maidenkin kansalaisiin.
Aivopesun tekniikka sortaa ihmisen
tunnemaailman ja ajattelun
Aivopesun
tekniikka perustui aluksi lähinnä väkivaltaiseen kidutukseen tai eristämiseen.
Niistä eristäminen on osoittautunut tehokkaammaksi, etenkin kun siihen on
keksitty liittää täydellinen aistinärsykkeiden poistaminen ympäristöstä. Se vie
ihmisen muutamassa kymmenessä minuutissa hulluuden rajoille, jossa mieli
muuttuu sekasortoiseksi ja erilaiset pelottavat hallusinaatiot heikentävät
todellisuuden tajun. Jos aivopestävälle annetaan lisäksi mieltä sekoittavia hypnoottisia
kemikaaleja, hän on hyvinkin altis ottamaan vastaan aivopesijöiden antamia
suggestioita entisten käsitysten mielettömyydestä ja uusien ideoiden
paremmuudesta. Siinä tilanteessa on helppo syöttää minkälaisia ajatuksia tahansa
ja niihin liittyviä miellyttäviä onnentunteita.
Kun käsittelyä
toistetaan tarpeeksi monta kertaa, henkilön tunnemaailma ja maailmankuva alkavat
todella muuttua haluttuun suuntaan.
Aivopesun tehoa on kritisoitu sillä
perusteella, että kidutuksesta välttyäkseen henkilö voi alkaa vain teeskennellä
muuttuneensa. Näin voi ehkä tapahtuakin psyykkisesti hyvin vahvoilla
henkilöillä, mutta nykyisin menetelmin aivopesun teho on kuitenkin yleisesti
tunnustettu.
Mielestäni ihmisen alttiutta suggestioon ja
siihen perustuvaan aivopesuun todistaa myös koko kansanryhmiin ja jopa
kansoihin kohdistuvan ja enimmäkseen valheisiin perustuvan propagandan
tehokkuus. Se voi olla jonkin ryhmän, puolueen tai jopa valtion suorittamaa
aivopesua, jonka tehon globaali sosiaalinen media nykyään tekee mahdolliseksi.
Kasvatuksen tavoitteena
yhteiskuntajärjestystä tukeva tyytyväinen ihminen
Edellä
mainittu laaja tunneskaala velloo enemmän tai vähemmän myös ihmisessä. Onneksi
kasvaminen rakastavassa ja hyväksyvässä ympäristössä saa ihmisen tunnemaailman
tasapainottumaan positiivisten tunteiden puolelle. On selvästi nähty, että vain
rakastettu lapsi kykenee antamaan rakkautta ja myötätuntoa myöhemmin muille. Vastaavasti
lasten laiminlyönti kostautuu seuraavalle sukupolvelle. Tämä voidaan nähdä myös
eläimissä, erityisen selvästi se on osoitettu esimerkiksi apinoilla.
Ihminen kykenee kuitenkin eläimiä paremmin laajan
etuaivokuoren ansiosta opettelemalla negatiivisten tunteiden hillitsemistä ja purkautumista
käyttäytymisessään. Valitettavasti törkeä ja väkivaltainen käyttäytyminen kyetään
myös osaksi piilottamaan yksityiselämän taakse. Ilman uhrin esiintuloa parisuhde-
ja perheväkivaltaan on ulkopuolisten vaikea puuttua muulloin kuin
lastensuojelun nimissä.
Negatiivisten tunteiden hallinnan
opettelussa on ollut pitkä taival pienistä perhe- ja heimoyhteisöjen tavoista
nyky-yhteiskunnan laki- ja moraalisääntöjen ohjaamaan ns. sivistyneeseen
käyttäytymiseen. Kukin lukija voi itsekseen arvioida, miten hyvin tässä on
onnistuttu. Minusta tilanne näyttää kuitenkin siltä, että tuskaisen hankala
taival ei ole lainkaan loppuun kuljettu, etenkin kun olosuhteet muuttuvat nykymaailmassa
kovin nopeaan tahtiin.
Kasvuympäristö avainasemassa
Mielestäni
suurin haaste yhteiskunnalle onkin mahdollisimman hyvän kasvuympäristön
järjestäminen jokaiselle lapselle ja nuorelle sekä sen jälkeen huolehtiminen
siitä, ettei yksikään syrjäytyisi sivustakatsojaksi. Ottaen huomioon ihmisen
itsekkyyden perusluonteen ja lasten yksilölliset erot sekä esimerkiksi perheiden
erilaiset kulttuuriset taustat, se ei ole helppoa. Siihen on kuitenkin
pyrittävä kaikin mahdollisin keinoin, sillä on selvästi nähty, että pienenkin
kansanosan pahoinvointi heijastuu meihin kaikkiin.
Eino
Leino: Hymyilevä Apollo:
Ei paha ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikompi toista.
Paljon hyvää on rinnassa jokaisen,
vaikk’ ei aina se esille loista.
Kas, hymy jo puoli on hyvettä,
ja itkeä ei voi ilkeä;
miss’ ihmiset tuntevat tuntehin,
siellä lähell’ on Jumalakin.
Otsikko
tiedelehdestä:
Lahjan antaminen tuottaa useimmissa
ihmisissä jopa enemmän mielihyvää kuin sen vastaanottaminen
Oikein mielenkiintoista asiaa, josta voin olla samaa mieltä kirjoittajan kanssa.
VastaaPoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoista