Musiikki soi luonnossa
Musiikki voidaan ajatella erilaisten luonnonäänien
jatkumoksi ihmisessä. Sen soinnut juontuvat linnunlaulusta ym. melodisista ja
rytmisistä luonnonäänistä. Sen sointukuvioissa ilmenee matemaattista
säännönmukaisuutta, jota luonto monessa muussakin suhteessa noudattaa, ja sen
rytmi heijastuu lapseen äidin sydämen sykkeestä jo raskauden aikana.
Varmaan jo vuosisatojen ajan ihmisiä on
kiinnostanut musiikin vaikutus myös kotieläimiin. Viime vuosisadan puolivälin
jälkeen suomalaisissa sanomalehdissä alkoi näkyä kirjoituksia, joiden mukaan
karjanhoitajat olivat havainneet, että lehmät heruttivat enemmän maitoa, jos
navetassa soitettiin nauhalta klassista musiikkia.
Monet muutkin nisäkkäät näyttävät reagoivan
musiikkiin. Esimerkiksi musiikkiympäristössä elävät koirat saattavat innostua
istumaan tarkkaavaisena jopa yksin radion ääressä ”kuuntelemassa” jotain sille
tuttua sävellystä. Jotkut koirista ovat oppineet myös ”laulamaan” susien tapaan
ulvomalla jonkun laulajan tai laulajien mukana.
Ihmisapinoista etenkin gibbonit ovat
kuuluisa ”laulajia”. Olen eläintarhassa kerran kuullut pienen gibbonilauman ”lauluesityksen”.
Se oli melkoista kuorolaulua, jossa yksilöt muuttivat aina välillä
sävelkorkeutta. Soinnultaan se muistutti melko tavalla jotain modernia sävellystä.
Minulle kuorolaulajana se oli vaikuttava elämys.
On kuitenkin vaikea sanoa, miten paljon
eläinten kiinnostusta osoittava reaktio musiikkiin vastaa ihmisen
musikaalisuutta.
Musikaalisuuden historia on pitkä
Emme voi tietää, missä
kehityshistorian vaiheessa ihminen on alkanut ilmentää musikaalisia
taipumuksiaan. Joka tapauksessa musiikki on oleellinen osa ihmistä. On
todennäköistä, että musikaalisuutta osoittavat elementit, kuten laulu ja
hyräily sekä niihin liitetty rytmi, on kuulunut ainakin Homo sapiens -ihmisen ominaisuuksiin jo alusta asti. Mutta on hyvin
mahdollista, että musikaalisuus on ilmennyt jossain muodossa jo paljon
aikaisemmin nykyihmiseen johtaneessa kehityshistoriassa.
Musikaalisuus tulee kaikille synnyinlahjana
Musikaalisuus on
geeneissämme. Merkkejä siitä on näkyvissä lapsessa jopa sikiönkehityksen
loppuvaiheessa. Vauvaiässä ihminen reagoi hyvin selvästi musiikillisiin
elementteihin, kuten rytmiin, säveliin ja niiden korkeuksiin ja erottaa ne hälyäänistä
ja puheesta.
Musikaalisuutta ilmementävät geenit eivät ole
spesifisesti vain musikaalisuutta sääteleviä. Toisin sanoen musikaalisuuteen
vaikuttavat ne lukuisat geenit, jotka osallistuvat yleensäkin älyllisten
toimintojen ja tunteittemme säätelyyn.
On vaikea tietää, mitä kaikkea etua
musikaalisuudesta on ollut lajin säilymiselle. Ilmeisesti se on ollut eduksi ainakin
sosiaalisessa yhteydenpidossa. Siten se on edistänyt yhteisöllisyyttä ja
lisännyt myös yksilön henkistä sekä fyysistä terveyttä.
Musiikki aktivoi ohimolohkon tiettyjä alueita
Tomografisin aivotutkimuksin
MRI- ja PET-kuvantamisen avulla on pystytty osoittamaan, että ääniärsykkeistä
syntyvien sähköimpulssien vastaanotto tapahtuu isoaivojen kuorikerroksessa, sen
oikeanpuoleisessa ohimolohkossa. Siellä on musiikille erikoistuneita alueita,
joissa on omat hermosoluryhmänsä musiikin eri elementtien vastaanottamiseen ja
analysoimiseen. Siten kykenemme erottamaan yksittäisiä säveliä, harmoniaa sekä
eri musiikki-instrumenttien sävyjä. Rytmille on aivan oma aivoalueensa.
Otsalohkon alueet välittävät vaikutuksen myös ”tunnneaivoihin”
Musiikin vaikutus ei jää vain
ohimolohkon vastaanottoalueelle. Sieltä on yhteys otsalohkoon, jonne musiikin
aikaansaama sähköinen ärsytystila leviää. Sen tietyt alueet tulkitsevat
musiikkia ja välittävät viestin edelleen niille limbisen järjestelmän
hermosoluille, jotka säätelevät tunteitamme. Tämän yhteyden kautta musiikki
kykenee tuottamaan ihmisessä erilaisia tunnetiloja, joiden vaikutus heijastuu
koko elimistöön.
Musiikin harrastaminen näkyy aivoissa
On havaittu, että musiikin
harrastaminen tehostaa, tavallaan virittää, musiikille erikoistuneiden alueiden
toimintaa. Hyvin voimakkaana vaikutus ilmenee ammattimuusikoilla. Heillä on
todettu edellä mainittujen aivoalueiden tavallista aktiivisempaa toimintaa,
mutta vaikutus näkyy myös näiden alueiden suurentuneina rakenteina. Voimakkaimmin
musiikin harrastaminen muovaa aivoja lapsuudessa ja nuoruudessa.
Mielimusiikki vs. mielipahamusiikki
Ei ole samantekevää
minkälaista musiikkia ihminen kuuntelee. Tietynlainen musiikki saa aikaan
hyvänolon tunteen ja jokin toisenlainen aiheuttaa mielipahaa. Jokin
musiikkilaji voi tuntua samantekevältä.
Kokemuksesta tiedämme, että musiikin laatu,
voimakkuus ja tuttuus vaikuttavat meihin erilailla. Niinpä säveltäjät ovat
tuottaneet meille hyvin monenlaista musiikkia, kuten harrasta kirkkomusiikkia,
jykevää marssimusiikkia, liediä, laulelmaa, sinfoniaa, oopperaa, musikaalia, tanssimusiikkia,
iskelmää, jatsia, diskojytää, rokkia jne.
Musiikin vaikutus on riippuvainen sekä
kuuntelutilanteesta että kuulijan musiikkimausta. Mieltymykset alkavat kehittyä
lapsuuden ja nuoruuden aikana saaduista musiikillisista virikkeistä. Musiikkimaku
voi aikuisenakin muuttua iän ja musiikinkuuntelun mukana. Jotkut voivat
kehittyä musiikkimaultaan laaja-alaisiksi, jotkut toiset mieltyvät vain
tiettyyn musiikkigenreen.
Musiikilla monenlaisia psyykkisiä vaikutuksia
Kuulijan tunteiden
heräämiseen vaikuttaa paitsi musiikin herättämät muistot, myös musiikin laatu. Esimerkiksi
kevyt viihdemusiikki voidaan ottaa vastaan helposti tunteella, johon ei tarvitse
liittyä juurikaan älyllistä ajattelua. Sen sijaan esimerkiksi sinfonioiden
kuuntelu herättää kuulijassa usein tunteen lisäksi myös pohdintaa ja
musiikillista analyysiä.
1. Musiikin äänekkyys ja jatkuvuus voivat stressata
Monelle ympäristöstä kuuluva jatkuva soitto ja
laulu voivat muodostua stressaavaksi ”musiikkisaasteeksi”. Tämä tapahtuu sitä
nopeammin, mitä epämieluisampaa on musiikin laatu ja miten kovempana se soi.
Juuri kuulon ja mielen
puutuminen, ts. kyllästyminen, voi muodostua stressaavaksi tekijä monissa
työympäristöissä. Istuinlihasten puutumisen lisäksi kyllästyminen määrittää
myös konserttien pituutta ja niiden ohjelman vaihtelevuutta.
Etenkin iäkkäiden on vaikea ymmärtää, miksi
monet, etenkin nuoret, sietävät ja jopa haluavat konserteissa ja diskoissa kuunnella
musiikkia mahdollisimman kovalla volyymilla.
Eräs selitys voisi olla se, että kovalla
äänellä yritetään saada mieli pelkistymään ainoastaan musiikkiin, jonka rytmiä lisäksi
korostetaan välkkyvin valoin. Näin kaikki häiritsevät ajatukset ja muut haitalliset
ärsykkeet menettävät merkityksensä ja ihminen pääsee elämään vain siinä
hetkessä. Mikäli kuulo ja hermosto eivät ylikuormitu, kokemus voi olla
rentouttava ja elimistön tila jää hyvän stressitason puolelle.
2. Tuttu musiikki herättää muistoja
Muistojen myötä musiikki herättelee
helposti tunteita ilman älyllistä pohdintaa.
Jos muistot ja niihin liittyvä musiikki on mieluista, syntyvä tunnetila
voi musiikin laadusta riippuen olla rauhoittava tai mieltä ja liikuntaa aktivoivaa,
kuten tanssissa tai marssissa. Kummassakin tapauksessa musiikin mukanaolo
vaimentaa elimistön stressireaktioita eikä kyllästymistä helposti ilmene.
Ainoastaan siinä tapauksessa,
että mielimusiikin herättämä muisto on kovin mieltä järkyttävä, se synnyttää
haitallista stressiä.
3. Musiikki voi häiritä keskittymistä
Myös mielimusiikki voi olla
häiriöksi silloin, kun keskittyminen vaatii täydellistä syventymistä johonkin tehtävään. Etenkin jos kysymyksessä on laulumusiikki, sen
sanat saavat ajatukset helposti mukaansa. Tässä ihmiset ovat kuitenkin hyvin
yksilöllisiä.
Musiikin vaikutus leviää koko kehoon
Musiikin vaikutuskirjo on
laaja. Se voi nostattaa pelkoa ja aggressioita ja siten valmistaa elimistöä ”pakene
tai taistele ” –vireeseen. Toisaalta se voi vaikuttaa juuri päinvastoin eli
rauhoittaa stressireaktioita koko kehossa.(katso lisää aiheesta pian ilmestyvässä blogissani
”Musiikki ja terveys”).
”Musiikki on välittäjä aistillisen
elämän ja henkisen elämän välillä.”
(Ludwig van Beethoven, suom. RT)
”On kaksi tapaa paeta elämän
kurjuuksia:
musiikki ja kissat.” (Albert Schweizer, suom. RT)
”Laulu on sydämen puhetta
sydämelle.” (Olli Kortekangas)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti