keskiviikko 22. marraskuuta 2017

VÄRILLÄ ON VÄLIÄ





(Katso myös blogi ”Ihmisen näkökyky”)

Yleisen käsityksen mukaan mieliala on herkkä väreille

Niin arkisen ympäristön kokemuksista kuin muodin, ruuanvalmistuksen ja tarjoilun, mainosten yms. maailmasta voi päätellä, että värit vaikuttavat todella selvästi tunteisiin, mielialoihin ja tekoihin sekä näiden kautta jopa terveyteen. Jokainen on kokenut värien merkityksen myös ympäristön tarkan havaitsemisen apuna.  On helppo huomata, että täysin harmaassa, mustassa tai valkoisessa ympäristössä ääriviivojen erottaminen heikkenee.
   Pelkästään kokemusten perusteella on esitetty seuraavanlaisia huomioita eri värien psykologisista ominaisuuksista ja vaikutuksista.

Punainen
-         *kuuluu lämpimiin väreihin
-         *symboloi valtaa, varallisuutta ja rohkeutta
-         *antaa energiaa ja dynaamisuutta
-         *kiihottaa hengitystä ja pulssia
-         *herättää toimimaan
-         *ilmentää vaaraa

Pinkki
-         *symboloi viattomuutta ja feminiinistä suloisuutta
-         *lisää lempeyden ja hempeyden tunnetta
-         *vähentää aggressiivisuutta

Oranssi
-         *kuuluu lämpimiin väreihin
-         *symboloi aurinkoa ja tulenliekkejä
-         *tuo lämmön ja turvallisuuden tunnetta
-         *herättää huomiota, innostusta ja intohimoa
-         *lisää ruokahalua ja aistillista mielihyvää

Keltainen
-         *kuuluu lämpimiin väreihin
-         *symboloi auringon poltetta
-         *herättää tarkkaavaisuuden ja huomion
-         *lisää tunnekuohua ja aineenvaihduntaa
-         *pitkäkestoisena stressaa ja rasittaa sekä väsyttää silmiä

Vihreä
-         *symboloi kesäluontoa ja hedelmällisyyttä
-         *rauhoittaa mieltä ja lepuuttaa silmiä
-         *pitkäkestoisena tylsistyttävää

Sininen
-         *kuuluu kylmiin väreihin
-         *luo viileyden, veden, jään ja raikkauden tunnetta
-         *lisää kommunikointia ja luottamusta
-         *lisää luovuutta kiihottamatta
-         *voimakkuudeltaan heikkona rauhoittaa ja nukuttaa

Punainen purppura (punertava violetti)
-         *symboloi arvokkuutta, kuninkaallisuutta
-         *symboloi lisäksi hengellisyyttä, taivaallisuutta
-          
Violetti (vaalea violetti: Lila)
-         *kuuluu kylmiin väreihin
-         *symboloi kosmosta ja valtaa
-         *tehostaa mietiskelevää luovuutta

Ruskea
-         *kuuluu lämpimiin väreihin
-         *symboloi maata ja arkipäiväisyyttä
-         *lisää lämmöntunnetta (on mustaa lämpimämpi)
-         *luo vakauden ja kestävyyden tunnetta
-         *edistää luotettavuutta ja asiallisuutta

Harmaa  (vrt. musta ja valkoinen)
-         *väritön, ominaisuuksiltaan neutraali
-         *luo ankeuden tunnetta, pitkäaikaisena voi masentaa
-         *laskee energiatasoa
-         *rauhoittaa ja lisää mietiskelevää henkisyyttä

Musta (harmaan valoton ääripää)
-         *väritön
-         *symboloi pimeyttä, uhkaavuutta, myös piiloutumista
-         *länsimaissa symboloi myös synkkyyttä ja surua
-         *edustaa valtaa ja voimaa, toisaalta myös alistuneisuutta
-         *lisää vakauden tunnetta
-         *luo aistimuksen kohteen todellista pienemmästä koosta

Valkoinen (harmaan valoisuuden ääripä)
-         *väritön, korostaa viereisiä värejä
-         *symboloi puhtautta, steriiliyttä, avaruutta
-         *tuo valoisuutta
-         *luo kylmyyden ja neutraaliuden tunnetta


Värien vaikutus mielialaan heijastaa elettyä elämää

Yleinen käsitys on, että värien vaikutukset mielialaan ovat riippuvaisia muista tekijöistä kuin värien suorasta fysiologisesta vaikutuksesta tunteita sääteleviin aivojen osiin.
   Tärkein tekijä on yhteisön sekä sen luonnon ja kulttuurielementtien se värimaailma, joka ympäröi yksilöä hänen eri kehitysvaiheissaan. Siinä ovat vaikuttamassa etenkin yhteisön väreille antamat arvostukset ja merkitykset sekä vuoden kiertoon liittyvä luonnon värimaailma.
   Näin meistä useimmille joulu on punainen, pääsiäinen keltainen ja juhannus vihreä. Jokaisen värimaailma on kuitenkin aina yksilöllinen.

Yhteisöillä omat väritunnuksensa

Yhteisöt korostavat yhteenkuuluvuuttaan erilaisin väritunnuksin.
Esimerkiksi uskonnolliset symbolit ovat hyvin vanhaa perua uskontojen alusta lähtien. Niihin verrattavia ovat valtioiden lippujen värit ja erilaiset heraldisten vaakunoiden ym. symbolien värit.
   Myös poliittiset puolueet ovat omaksuneet omat tunnusvärinsä. Esimerkiksi punainen on Euroopassa vasemmistopuolueiden väri ja sininen tai musta oikeiston. Sen sijaan esimerkiksi USA:ssa punainen on oikeiston eli republikaanien tunnusväri.    
    Useimmissa tapauksissa armeijan väri koostuu vihreän eri sävyistä. Se on suojaväri erilaisissa ympäristöissä. Lumen aikana suojaväri muutetaan valkoiseksi.

Henkilökohtaisiin kokemuksiin liittyvät värit muovaamat yksilöllistä värimaailmaa

Henkilön yksilöllisistä tunnekokemuksista kehittyneet mieltymykset, mielikuvat ja mielleyhtymät ovat vaikuttamassa värien tuottamiin tunnetiloihin.
   Näin värit liittyvät subjektiivisiin kokemuksiin, joten esimerkiksi ikävissä tilanteissa vallitsevat värit voivat tulla inhon kohteeksi ja päinvastoin.

Värin kyllästyneisyysasteella ja sävyllä on suuri vaikutus

Tärkeä vaikuttaja värien kokemiseen on värin kyllästeisyysasteella, eli miten tumma tai vaalea väri on.  Paljon vaikuttaa myös värin sävy sekä kohteen heijastava pintarakenne, kuten sileys, karheus, kiilto.
   Kokemiseen vaikuttaa lisäksi jokaisen värin tausta, ympäristö eri värisävyineen sekä valot, varjot ja eri värien yhteensopivuus eli sointuminen toisiinsa.
   Kaikki edellä mainitut seikat vaikuttavat esimerkiksi varoitus- ja huomiomerkkien ja huomiovalojen teho. Niihin tarkoituksiin käytetään voimakkaan kyllästeisiä värejä punaisesta, oranssista ja keltaisesta. Ne näkyvät kauas ja herättävät parhaiten huomiomme.
    Voisi ajatella, että edellä mainittujen värien valinta huomioväreiksi ei ehkä perustukaan pelkästään historiallisiin sopimuksiin, vaan myös silmän fysiologiseen toimintaan. Merkitystä voisi olla sillä tosiasialla, että punaiselle säteilylle reagoivin tappisolujen määrä silmässä on noin kaksi kertaa suurempi kuin siniseen reagoivien tappisolujen määrä.

Värien sointuminen toisiinsa

Käytännössä punaista, keltaista ja sinistä pidetään pääväreinä, koska niitä ei voi sekoittaa muista ja niiden sekoituksista saadaan syntymään muut värit ja värisävyt. Muiden värien pääsävyjä nimitetään väliväreiksi (oranssi, vihreä ja violetti).
   Kuvataiteilijat ja psykologit ovat kautta historian asetelleet eri värejä ympyrän kehälle ns. väriympyröiksi, joilla he yrittävät kuvata värien sointua ja kontrastia. Väriympyrät ovat eri ihmisillä hieman toisistaan poikkeavia, mutta peruskuvio on yleensä se, että vastakkaisilla sektoreilla ovat violetti ja keltainen, sininen ja oranssi sekä punainen ja vihreä.

Värien todetaan sointuvan toisiinsa silloin, kun ne muodostavat yhteen sulautuvan kokonaisuuden. Värien sointu syntyy väriyhdistelmästä, jossa yleensä mukana on jokin pääväri, joka näkyy joko sellaisenaan tai silmä löytää sen suuremmin hakematta. Muut värit tulevat mukaan sen mukaan, millaista sointuvuutta haetaan.
Värien sointuvuudessa erotetaan yleensä seuraavat tyypit:
-         täydennysvärisoinnussa vastakkaisvärien pari muodostaa yhdistelmän, siis sointu syntyy kontrastiväreistä, esimerkiksi punainen ja vihreä.
-         kolmivärisoinnussa värit ovat väriympyrässä 120 asteen päässä toisistaan, esimerkiksi keltaisen kanssa sininen ja punainen.
-         sävy sävyyn –soinnussa saman värin eri vaaleusasteet ja sävyt muodostavat yhdistelmän. Tämä rauhoittava yhdistelmä on yleisimmin suosittu varsinkin pukeutumisessa.

Esimerkkejä värien vaikutuksista tunteisiin ja mielialaan

-         Lontoon olympialaisten jälkeen voitiin todeta, että punaisiin urheiluasuihin pukeutuneiden jalkapallojoukkueet olivat menestyneet kisoissa merkitsevästi muita paremmin.
-         Tutkimustuloksinkin on vahvistettu yleinen havainto siitä, että punainen väri nostattaa aineenvaihdunnan tasoa ja kiihdyttää pulssia.
-         Värin vaikutuksesta ruokahaluun on olemassa runsaasti havaintoja ja tutkimustuloksia. Mm. on todettu, että jos illallisseurueesta osalle tarjotaan tavallisen maidon sijaan punaiseksi valaistua tai värjättyä maitoa, sitä ei kukaan halua juoda, koska se muistuttaa liiaksi verta.
-         Makuuhuoneen sininen sävytys parantaa unen saamista ja vastaavsti punainen heikentää sitä.
-         Sairaalassa vihreäsävyiset leikkaussalit ja suoja-asut rauhoittavat ympäristöä edistävät keskittymistä työhön. Vastaavasti muissa tiloissa käytetään mahdollisuuksien mukaan valkoisen lisäksi piristäviä värejä.

Liikemaailma ja mainostoimistot tutkivat tarkasti tuotteen värin vaikutusta myyntiin

Niin kauppiaat, kokit, baarimestarit kuin kosmetologian ja vaatetusalankin suunnittelijat, meikkaajat ja myyjät ottavat tarkasti huomioon, minkä värisiä tuotteita kannattaa tarjota myytäväksi.
   Esimerkiksi drinkit ja ateriat pyritään koristelemaan juuri tunnelmaan sopivin värein. Ruokakaupassa oikeat värit nostattavat ruoka- ja juomahaluja, korostavat ruoka-ainesten raikkautta ja tuoreutta sekä vilkastuttavat seurustelua.  Mm. elintarvikkeisiin lisätään erilaisia lisäaineita paitsi säilyvyyden myös ihan vain värin vuoksi.

Värianalyysit auttavat määrittämään yksilön ominaisvärin

Pukeutumisessa ja meikkaamisessa hyvää kokonaisvaikutelmaa korostaa sellaisten värien käyttö, jotka korostavat ja sopivat yhteen henkilön persoonallisen värimaailman, kuten ihon, silmien ja hiusten värin kanssa.
    Koska monet henkilöt ovat itse epävarmoja ominaisväristään, etenkin vaatetusalan ja kosmetiikan aloille on muodostunut ns. asiantuntijoiden joukko. Heiltä asiakkaat saavat apua ns. värianalyysin tekemisessä.
    Tieteessä värianalyysillä tarkoitetaan kohteen värillisten ominaisuuksien ja vaikutusten tutkimista erilaisin mittalaittein. Pukeutumisen ja kosmetiikan aloilla värianalyysissä verrataan erivärisiä kankaita, koruja, ihovärejä tai väripuikkoja henkilön kasvojen, silmien, hiusten ja ihon väreihin. Niistä tehdään havaintoja vain silmämääräisesti, ts. todetaan, mitkä värit korostavat henkilön omien värien harmoniaa iholla, silmissä, hiuksissa jne.
    Näin tuotteiden värien ja niiden aiheuttamien heijasteiden avulla saadaan esimerkiksi kasvoihin lisää hehkua ja raikkautta. Niillä voidaan ulkomuodossa myös korostaa haluttuja kohtia tai häivyttää toisia.
   Tällainen värianalyysi on aina analyysin tekijän ja asiakkaan yhteistyön tulosta, johon muoti, vuodenaika, käyttötilanne sekä asiakkaan henkilöhistoria ovat suuresti vaikuttamassa.

      
 Hieno leidi vaatekaupassa: "Ei värillä väliä kunhan se vain on punainen." 
(vanha sanonta)  




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti